Hoe claim je een vergoeding na vertraging

Hoe claim je een vergoeding na vertraging

Of het nou om een ontspannende vakantie gaat, een zakenreis of een stedentrip: elk jaar reizen miljoenen Nederlanders met het vliegtuig. Sommigen één keer per jaar, anderen vliegen bijna elke week. En hoewel op vakantie gaan altijd leuk is, op een lange reistijd zit bijna niemand op te wachten.

Toch is het een stuk sneller en eenvoudiger om te vliegen dan om met de auto of de trein te reizen. Behalve als je vlucht vertraging heeft of zelfs geannuleerd wordt. Dan kan je reis toch langer duren dan gepland. Bovendien heb je dan juist via Vliegen en Parkeren voordelig je auto geparkeerd bij het vliegveld en dan kun je weer geld uitgeven aan te dure versnaperingen omdat je vlucht later vertrekt.

 

Je rechten als passagier

Toch kan een vertraging ook positieve kanten hebben. In Europese Verordening 261/2004 zijn je rechten als vliegtuigpassagier namelijk beschermd. Zo heb je bij vertragingen van meer dan drie uur recht op een vergoeding en dit kan een leuk extra zakcentje zijn! De hoogte van de vergoeding wordt bepaald door de afstand van de vlucht en de duur van de vertraging. In de onderstaande tabel vind je een gemakkelijke vuistregel:

 

Vergoedingen vertraagde vlucht

 Afstand van de vlucht

Vertraging bij aankomst

Vergoeding

 1500 km of minder

Meer dan 3 uur

€250

 Binnen EU bij meer dan 1500 km  of bij andere vluchten tussen 1500  en 3500 km

Meer dan 3 uur

€400

 Meer dan 3500 km

Tussen 3 en 4 uur

€300

 Meer dan 3500 km

Meer dan 4 uur

€600


Stel: je vliegt van Amsterdam naar New York met KLM en komt aan met 5 uur vertraging. Dan heb je recht op een vergoeding van €600. Vlieg je terug met een niet-Europese vliegtuigmaatschappij zoals United Airlines, dan heb je bij vertraging geen recht op een vergoeding. Probeer dus altijd vanuit een niet-Europees land met een Europese vliegtuigmaatschappij te vliegen.

 

Buitengewone omstandigheden

Er zijn uitzonderingen waarbij de vliegtuigmaatschappij geen vergoeding hoeft te betalen. Dit noemen we buitengewone omstandigheden omdat de vliegtuigmaatschappij hier niet verantwoordelijk voor is. Voorbeelden zijn slecht weer, stakingen van de luchtverkeersleiding en terrorisme. Bij stakingen van eigen personeel zoals piloten of cabinepersoneel heb je wél recht op een vergoeding.

 

Vertraging? Geen probleem, EUclaim!

Je kunt de vergoeding aanvragen bij de vliegtuigmaatschappij die de vlucht uitvoert, maar dit kan een lang en lastig proces zijn. Op de website van EUclaim kun je gemakkelijk checken of je in aanmerking komt voor een vergoeding. Je vult je vluchtgegevens in en krijgt direct, gratis advies. Je kunt zelfs het hele proces aan EUclaim overlaten. Zij nemen dan al het werk voor je uit handen en gaan zelfs naar de rechter als dat nodig is. Op basis van ‘no cure, no pay’ zorgt EUclaim ervoor dat je krijgt waar je recht op hebt.

Vorige blogs

Klantenservice

Hebt u een vraag of problemen met uw reservering?

Veilig en zeker
timo waving